Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Travel is my passion

sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Saarihyppelyä Krabissa

Kun matkustin kaverini kanssa Thaimaaseen keväällä 2010, niin aloitimme reissumme Krabista, Ao Nangista. Ao Nang on rauhallinen rantakohde Krabissa ja varsinainen kaupunki Krabi town on kauempana. Ao Nangista löytyy kaikki tarpeellinen ja se elää turismin ympärillä. Kohde on suhteellisen pieni  ja kaikki on kävelymatkan päässä. Ao Nang on myös hyvin turvallinen kohde.

Ao Nangissa oli paljon perheitä ja pariskuntia ja jos hakee yöelämää ja vauhtia, niin suosittelen kohteena muita paikkoja, kuten Phuketia. Me olimme Ao Nangissa vajaan viikon, joka oli minusta ihan sopivan mittainen aika kohteessa. Itselle voisi tulla aika vähän pitkäksi, jos olisin kaksi viikkoa Ao Nangissa. Toisaalta Ao Nang on hyvä tukikohta erilaisille saariretkille ja muille aktiviteeteille.

Miten pääsee: Olimme varanneet matkanjärjestäjän kautta suorat lennot Phuketiin. Otimme lentokentältä taksin ja ajoimme tavaroiden kanssa Krabin hotellille Ao Nangiin. Matka-aika oli muistaakseni reilun tunnin ja hinta alle 50 euroa. Krabiin olisi päässyt halvemmalla myös paikallisbusseilla, mutta matka olisi kestänyt huomattavasti pidempään. Ilmastoitu taksi oli erinomaisen hyvä ja luotettava vaihtoehto päästä perille.

Krabiin järjestetään eri matkanjärjestäjien kautta myös pakettimatkoja, jolloin matkanjärjestäjä huolehtii kuljetukset kohteeseen.

Majoitus: Hotellimme Ananta Burin Resort Hotel oli hyvä ja siisti neljän tähden hotelli. Kriteereitämme olivat tällöin edullinen hinta ja uima-allas. Hotelli sijaitsi kuitenkin hiukan syrjässä pääkadulta. Jos menisin uudelleen, niin haluaisin valita hieman keskeisemmän sijainnin. Toisaalta hotellin lähellä oli Noppharat ranta, josta pääsi muistaakseni Phi Phille.

Ananta Burin Resort Hotel, our first stop - Ao Nang, Krabi

our room

poolside

my date

Ao Nangissa kannattaa käydä pitkähäntäveneen kyydissä naapurisaarilla, jotka ovat todella kauniita. Vesi on näillä saarilla kirkasta ja kyytien hinnat eivät päätä huimaa. Retki on helppo järjestää itse.

longtail boats
Me kävimme Railay Islandilla tippukiviluolissa ja vietimme aikaa myös Ao Railay rannalla (Railay Islandilla). Ehkä se kannattaa huomioida, että saaren hintataso on huomattavan paljon korkeampi kuin Ao Nangissa eli halutessaan voi ottaa omat eväät mukaan.
Railay Islandin tippukiviluola

Ao Railay (east)

vesi on todella kirkasta

Saarella ollessamme huomasimme tummien pilvien kerääntyvän uhkaavasti taivaalle. Thaimaassa kun sadekuuro yllättää, niin se voi tulla todella nopeasti ja olla myös todella rankka. Lähdimme takaisin kohti Ao Nangia, mutta kyseinen sadekuuro oli niin kova, ettei pitkähäntäveneestä nähnyt ollenkaan eteenpäin. Kuskikin tuntui olevan vähän hukassa suunnan kanssa, mutta maihin päästiin takaisin joka tapauksessa. Alla olevan kuvan ottamishetkellä sade ei ole vielä kunnolla alkanut. Sitten kun se alkoi, niin siinä ei enää oikein pystynyt ottamaan kuvia..

Sateen takia Ao Nangin kadut lainehtivat vuorokauden

Yksi mielenkiintoinen nähtävyys Krabissa on Tiger Cave Temple, joka on käytännössä 1272 rapusta käsittävän mäen huipulla oleva temppeli. Kiipeäminen on raskasta helteellä, mutta ylös pääsy palkitaan hienoilla näköaloilla sekä suurilla ja kauniilla buddhapatsailla. Me menimme temppelialueelle taksilla ja ihmettelimme, kun taksikuski kielsi minua juomasta vettä. Ihmettelin tätä tovin ja ajattelin, että paikka on niin pyhä, ettei siellä saa syödä tai juoda. Todellinen syy kuitenkin selvisi hiukan myöhemmin. Alue on täynnä apinoita, jotka ovat hiukan aggressiivisia ja varastavat turisteilta. Jos apina näkee kädessäsi jotain, niin se varastaa sen. Apina hyökkäsi kaverini muovipussin kimppuun ja repi sieltä karkit ja muut tavarat itselleen. Ja nämä apinat liikkuivat laumoissa. Minulla oli tiivis laukku ja sain olla rauhassa. Apinoita ei pidä missää nimessä ruokkia ja siten villitä niiden käytöstä.

Tiger Cave Temple complex is the 1,272 step climb up a limestone tower

way up starts here

Kiipeilyetapin alkupäässä päivystää joukko apinoita. Tietyn pisteen jälkeen niitä ei kuitenkaan enää ole eli apinat eivät kiipeä huipulle saakka.

Monkeys look so sweet and innocent..

But monkeys are not that innocent and also steal from tourists

Huipulla odottaa viileä tuulenvire ja kauniit näkymät. Huipulla on myös suuria buddhapatsaita.

Reaching the top will reward you with a huge sitting Buddha

You can also meditate up there

Ylhäällä vietetyn lepohetken jälkeen pitää myös kiivetä takaisin alas. Minulla oli päivän aikana jalassa varvassandaalit. En suosittele kenellekään släpäreitä kiipeilyvarusteeksi. Jos menet temppelille, niin laita jalkaan mahdollisimman mukavat kengät :)
and way down

and down

Lähistöltä löytyy myös Khao Phanom bencha National Park ja Huai to Waterfall. Kävimme nämä kohteet saman päiväreissun aikana kuin temppelikäynnin.

In the jungle and it's hot - Khao Phanom Bencha National Park, Krabi

someone else is here too
Monks at Huai To Waterfall in Khao Phanom Bencha National Park, Krabi
Lisäksi kävimme tuk tukilla toisena päivänä elefanttiratsastusta tarjoavassa paikassa ja cat fish farmilla. Liikkumiseen taksi on edullinen ja kätevä, mutta lyhyet matkat kannattaa tehdä tuk tukilla. Sovi taksikuskin tai tuk tuk kuskin kanssa hinta etukäteen. Kuskin voi varata vaikka koko päiväksi melko edullisesti. Tämän tuk tuk kyydin aikana ajoneuvon ketjut tippuivat, mutta kuski kunnosti ne takaisin paikoilleen ja matka jatkui.
Tuk tuk ride

Would you like to swim here? catfish farm, Krabi, Thailand
Catfish are scary, really
Goldfish are also scary

crocodile is less scary

is this the bridge we are supposed to cross??
Kävimme ratsastamassa elefanteilla. Elefanttikuski oli kovin kiinnostunut meistä ja iästämme, mutta kun selvisi, että tädit ovat jo kohta 30v, niin kiinnostus loppui kuin seinään ja saimme olla rauhassa :)

Elephant rides
vinkkejä: Ostokset kannattaa tehdä Krabissa, sillä se on Phuketia halvempi kohde. Vielä halvemmalla ostokset voi tehdä Krabi Townissa ja aina kannattaisi myös tinkiä.